JORNADA ENERGÈTIQUES
Amb el ritme actual de consum en l’horitzó del 2030-2040 la temperatura del planeta s’haurà incrementat en 2-3 graus.
Hem de substituir el 66% del consum energètic d’origen fòssil per energia renovable KM0.
Per assolir la transició energèica hem d’aconseguir l’electrificació individual.
La transició energètica
La transició energètica consisteix en deixar d’emetre CO2 per evitar la desestabilització del sistema. Amb el ritme actual de consum d’energia d’origen fòssil incrementarem en 2-3 graus la temperatura del planeta en l’horitzó del 2030-2040. A Catalunya el 2014, el consum d’energia primària va provenir en un 44% del petroli; un 21% del gas natural; un 25% de l’energia nuclear i un 5,6% de les renovables. Importem el 66% de l’energia d’origen fòssil i només el 34% energia és KM0 i que, en el nostre cas, no genera CO2. En el cas de Catalunya, la transició energètica consisteix en que el 66% de l’energia importada passi a ser KM0, sense que sigui energia nuclear. L’energia KM0 que disposa Catalunya, que no sigui d’origen nuclear, és eòlica, hidràulica i solar. La solar és la més important a nivell individual perquè es poden fer instal·lacions per a consum propi. L’eòlica i la hidràulica acostumen a requerir instal·lacions col·lectives o de majors dimensions.
El camí per aconseguir la transició energètica és l’electrificació individual. En aquest sentit, les accions que estan a mans dels consumidors són:
1.- Exigir a la companyia subministradora un certificat d’origen de garantia per tal d’assegurar que l’origen de l’energia que consumim és KM0 i renovable.
2.- Convertir les llars en 100% elèctriques:
a.-passar la il·luminació a led per reduir el consum elèctric
b.-utilitzar electrodomèstics de classe A que consumeixen menys
c.-substituir el consum de gas per elèctric, que a més de reduir les emissions de CO2 garanteix una major eficiència energètica que compensa la diferència de preu. Les inversions per passar la calefacció de gas a elèctrica s’amortitza en 2-3 anys.
3.- Fer la mobilitat amb vehicle elèctric que ja tenen una autonomia de 200km. A més de reduir l’emissió de CO2, tindrem un estalvi perquè fer 100Km amb un vehicle elèctric té un cost d’ 1,2€ i amb un cotxe de benzina 7,5 €.
4.- La implantació de l’autocomsum per a l’aprofitament de l’energia solar amb la instal·lació de plaques solars a les teulades, tant per part dels usuaris industrials com domèstics.
Finalment, s’assenyala, que s’hauria de fer una inversió important per part de les distribuïdores per crear sistemes d’emmagatzematge (bateries de gran format), que permetessin aprofitar l’excedent generat pels sistemes renovables.
Consum responsable implica que el consumidor és conscient de totes les conseqüències que té el seu consum.
El sector energètic de Catalunya i les empreses que el conformen és un sector estratègic per al futur del País.
Pel País, tant important com cercar maneres d’estalviar en el consum energètic ho és la tria d’empreses energètiques compromeses amb Catalunya.
Elèctrica GUIXÉS estem integrats i compromesos amb l’economia del territori, col·laborem amb el col·lectiu de petites empreses elèctriques del País i estem a l’aguait de l’activitat a Catalunya del monopoli ENDESA
Elèctrica GUIXËS és una petita productora, distribuïdora i comercialitzadora, la qual cosa ens permet un servei al client més global, més personalitzat i basat en el coneixement mutu.
En origen a Catalunya les empreses elèctriques totes eren de proximitat. El monopoli ENDESA les ha anat absorbint però algunes han resistit. Consumidors i administració haurien d’ajudar-les a subsistir fent-les créixer.
L’estalvi en despesa energètica s’obté aïllant els habitatges, reduint els salts tèrmics a estiu i hivern i ajustant la potència contractada al consum real, utilitzant els comptadors intel·ligents.
Per combatre el monopoli energètic a Catalunya cal tant la cooperació entre les empreses energètiques de proximitat com pensar en denunciar aquest monopoli al tribunal de la competència de la UE.
No és més eficient energèticament el que més estalvia en la factura sinó el que més redueix el consum energètic.
Si bé ens interessem per el que consumim, per exemple en telefonia i coneixem tarifes i som conscients de cost de fer determinades accions, pel que fa a l’energia no tenim aquesta percepció. L’electricitat la percebem com quelcom natural que hi és i que no l’associem a una despesa. Obrim l’interruptor i tenim llum.
Les empreses comercialitzadores no venen només energia, venen serveis. Aquests serveis es basen en l’anàlisi de les dades relacionades amb la forma de consumir que tenim i han de permetre generar consells per tal que el consumidor tingui més consciència d’allà on pot canviar la manera de consumir per ser més eficient.
La mobilitat i l’electricitat van cada cop més de la mà. La majoria de la població fa servir el cotxe en rangs d’entre 30-60 Km diaris el que fa que el cotxe elèctric sigui ja una alternativa viable. La majoria de nosaltres viu en cases unifamiliars o te el pàrquing en comunitats de veïns. Actualment qualsevol d’aquestes situacions la legislació facilita posar punts de recàrrega i molts cops fins i tot amb subvencions públiques. De manera que som nosaltres els que hem de provocar el canvi cap la mobilitat sostenible fent que aquests punts de recàrrega es vagin instal·lant i generalitzant.
És cert que el cost de fabricació de les bateries encara fa difícil recuperar la inversió i que els punts de recàrrega “públics” no tenen la continuïtat necessària i hi ha un embolic de xarxes que fan difícil el seu ús. Però si hi ha demanda les benzineres/electrolineres es reconvertiran.
Frases
- Ens falta consciència del cost associat a l’ús de l’electricitat en la vida quotidiana i això ens condemna a no ser eficients en el seu ús.
- Les comercialitzadores de proximitat han d’aportar informació i consells de com consumir més eficientment.
- El cotxe elèctric tot i el cost de les bateries ja és una alternativa pels moviments diaris de curt recorregut.
Catgas és una empresa catalana de petita dimensió que va iniciar la seva activitat fent canalitzacions de gas natural. Amb la liberalització del mercat dels hidrocarburs el 1998, Catgas es converteix en comercialitzadora i orienta la seva activitat a la distribució de gas propà a pobles, urbanitzacions i al sector industrial. Amb l’absorció de les seves instal·lacions per part de Gas Natural, passen a ser exclusivament comercialitzadors. A Catalunya hi ha poques empreses comercialitzadores perquè el 99% del mercat està a mans d’una sola empresa, Naturgy (antiga Gas Natural), amb seu a Madrid. Aquesta elevada concentració fa difícil que les petites empreses catalanes puguin assolir una quota de mercat important. La majoria de petites comercialitzadores estan orientades als consumidors industrials i comercials. Catgas sí que es dedica al consum domèstic i va passar de 700 a 10.000 clients, en tan sols 1 any, i és la segona empresa a Catalunya, sense considerar les distribuïdores, en nombre de clients. L’avantatge de contractar una petita empresa comercialitzadora catalana és l’atenció al client que és més propera i ràpida. Les diferències, en quant al preu, són mínimes.
Quant a la contractació de serveis es posa de manifest que:
- les empreses comercialitzadores no donen un bon servei de manteniment perquè no tenen els recanvis. Això implica que moltes vegades la solució que proposen sigui la de canviar de caldera, quan aquesta no seria la millor opció. Per aquest motiu, s’aconsella que els contractes de manteniment es facin amb els serveis tècnics de les diferents marques de calderes.
- les tarifes planes no tenen molt sentit perquè les ajusten al que vol pagar el client i en el moment de la liquidació la factura potser important, en funció de l’excés de consum i del preu que apliquin, atès que aquest no està pactat. En el seu cas, si el client ho demana, ofereixen una tarifa plana basada en el consum real del client, fet que implica que la desviació sigui petita.
- existeix una possibilitat de frau de les empreses que donen d’alta a clients d’altres companyies sense el seu consentiment, atès que només necessiten la informació del CUPS (Codi Universal del Punt de Subministrament).
Algunes de les accions proposades per reduir el consum de gas i que estan a mans dels consumidors són:
- programar els horaris de les calderes;
- no tenir la temperatura de la calefacció per sobre de 21-22 graus. Cada grau de temperatura que baixem suposa un estalvi d’un 8% en la factura;
- baixar la pressió de l’aigua quan obrim les aixetes. Així reduïm el consum d’aigua i de gas.
A Catalunya no hi ha gas i tot s’importa. L’avantatge de contractar una petita empresa comercialitzadora catalana és l’atenció al client que és més propera i ràpida. Les diferències, en quant al preu, són mínimes. | Baixar un grau la temperatura de la calefacció suposa un estalvi d’un 8% en la factura. |